-

atelin

Krótka baśń o rybach

https://wsensie.pl/pitu-pitu/34844-rafal-otoka-frackiewicz-3

od początku do 3:05. Jak ktoś chce może słuchać dalej, ale to już zupełnie o czymś innym.

Kim był Joseph Jacobs? To z angielskiej wiki, przetłumaczone (Gospodarz nie lubi po angielsku, a i innym też się pewnie nie chce) przez tłumacza automatycznego:

Joseph Jacobs (29 sierpnia 1854 r. - 30 stycznia 1916 r.) Był australijskim folklorem , tłumaczem, krytykiem literackim, naukowcem, historykiem i pisarzem literatury angielskiej, który stał się wybitnym kolekcjonerem i wydawcą angielskiego folkloru .

Jacobs urodził się w Sydney w żydowskiej rodzinie. Jego prace popularyzowały najbardziej znane na świecie wersje angielskich bajek, w tym „ Jacka i łodygę fasoli ”, „ Złotowłosa i trzy niedźwiedzie ”, „ Trzy małe świnki ”, „ Jack the Giant Killer ” oraz „ The History Tom Thumb ”. Opublikował swoje zbiory angielskich bajek: angielskie bajki w 1890 r. I inne angielskie bajki w 1893 r. [A]ale także kontynuował po obu książkach, aby publikować bajki zebrane z Europy kontynentalnej, a także bajki żydowskie, celtyckie i indyjskie, które uczyniły go jednym z najpopularniejszych pisarzy bajek dla języka angielskiego. Jacobs był także redaktorem czasopism i książek na temat folkloru, który obejmował redagowanie Bajki Bidpai i Bajki Ezopa , a także artykułów o migracji folkloru żydowskiego. Redagował także wydania Tysiąca i jednej nocy . Później dołączył do The Folklore Society w Anglii i został redaktorem czasopisma „ Folklore” . [1] Przyczynił się także Joseph JacobsEncyklopedia żydowska .

Za życia Jacobs był uważany za jednego z czołowych ekspertów od angielskiego folkloru.

 

Jacobs urodził się w Sydney w Australii 29 sierpnia 1854 r. [2] Był szóstym ocalałym synem Johna Jacobsa, celnika, który wyemigrował z Londynu około 1837 r., I jego żony Sarah z domu Myers. [3] Jacobs kształcił się w Sydney Grammar School i University of Sydney , gdzie zdobył stypendium z klasyki, matematyki i chemii. Nie ukończył studiów w Sydney, ale w wieku 18 lat wyjechał do Anglii. [4]

Jacobs uzyskał tytuł licencjata w St John's College, Cambridge

Przeniósł się do Anglii, aby studiować w St. John's College na University of Cambridge , gdzie uzyskał tytuł licencjata w 1876 r. [5] Na uniwersytecie szczególnie interesował się matematyką, filozofią, literaturą, historią i antropologią. [5] Podczas pobytu w Wielkiej Brytanii Jacobs uświadomił sobie powszechny antysemityzm ; aby temu przeciwdziałać, napisał esej „Mordechaj”, który został opublikowany w wydaniu Macmillana w czerwcu 1877 r . [6] W 1877 r. Przeniósł się do Berlina, aby studiować literaturę żydowską i bibliografię u Moritza Steinschneidera oraz filozofię i etnologię żydowską u Moritza Lazarusa .[7]

Jacobs wrócił do Anglii, gdzie studiował antropologię u Francisa Galtona . [7] W tym momencie zaczął dalej rozwijać swoje zainteresowanie folklorem. [7] W latach 1878–1884 był sekretarzem Towarzystwa Literatury Hebrajskiej . [7] Był zaniepokojony antysemickimi pogromami w Imperium Rosyjskim, aw styczniu 1882 r. Napisał listy na ten temat do „ London Times” . Pomogło to zwrócić uwagę opinii publicznej na tę kwestię, w wyniku czego powstał fundusz i komitet dworu , którego był sekretarzem w latach 1882–1900. [7] Był sekretarzem honorowym komitetu literackiego i artystycznegoAnglo-żydowska wystawa historyczna - odbyła się w londyńskiej Royal Albert Hall w 1887 r. - i wraz z Lucienem Wolfem opracowali katalog wystawy. [7]

W 1888 r. Jacobs odwiedził Hiszpanię, aby zbadać tam stare rękopisy żydowskie; podczas gdy w kraju Królewska Akademia Historyczna w Madrycie wybrała go na członka korespondującego. [8] W 1891 r. Powrócił do tematu rosyjskiego antysemityzmu dla krótkiej książki „Prześladowanie Żydów w Rosji”, która została wydana najpierw w Londynie, a następnie ponownie opublikowana w Stanach Zjednoczonych przez Jewish Publication Society of Ameryka . [8] W 1896 r. Jacobs rozpoczął publikację corocznej żydowskiej księgi roku, kontynuując serię do 1899 r., Po czym kontynuowali ją inni. [8]

W Wielkiej Brytanii był także Prezesem Żydowskiego Towarzystwa Historycznego . [9]

 

W 1896 r. Jacobs odwiedził Stany Zjednoczone, aby wygłaszać wykłady na temat „The Philosophy of Jewish History” w Gratz College w Filadelfii oraz w grupach Rady Żydowskich Kobiet w Nowym Jorku, Filadelfii i Chicago. [10] W 1900 r. Został zaproszony jako redaktor naczelny do Encyklopedii Żydowskiej , która zawierała wpisy od 600 autorów. [11] Przeprowadził się do Stanów Zjednoczonych, aby podjąć się tego zadania. [11] Tam zaangażował się w American Jewish Historical Society . [11] Stał się członkiem komitetu wydawniczego Jewish Publication Society . [12]

W Stanach Zjednoczonych Jacobs wykładał również w Jewish Theological Seminary of America . [9]

Jacobs poślubił Georginę Horne i spłodził dwóch synów i córkę. W 1900 roku, kiedy został redaktorem naczelnym Jewish Encyclopedia z siedzibą w Nowym Jorku, osiadł na stałe w Stanach Zjednoczonych. [ potrzebne źródło ]

Zmarł 30 stycznia 1916 r. W swoim domu w Yonkers, Nowy Jork , w wieku 62 lat.

 

Był studentem antropologii w Laboratorium Statystycznym na University College London w latach 80. XIX wieku u Francisa Galtona . Jego badania nad statystykami żydowskimi: społecznymi, witalnymi i antropometrycznymi (1891) zasłynęły jako pierwszy orędownik nauki o rasie żydowskiej. [13]

W 1908 r. Został powołany na członka siedmioosobowej rady, która dokonała nowego tłumaczenia Biblii na język angielski dla Jewish Publication Society of America.

W 1913 r. Zrezygnował ze stanowiska w seminarium, by zostać redaktorem hebrajskiego amerykańskiego .

W 1920 r . Ukazała się w Filadelfii Księga I jego żydowskiego wkładu w cywilizację , która została praktycznie ukończona w chwili jego śmierci.

Oprócz wspomnianych już książek Jacobs zredagował Bajki Ezopa jako pierwszy wydrukowany przez Caxtona (1889), Pałac przyjemności malarza (1890), Art of Worldly Wisdom Baltaser Gracian (1892), Listy Howella (1892), Barlaam i Josaphat (1896), The Thousand and One Nights (6 tomów, 1896) i inni. Jacobs był również wkład w Encyclopaedia Britannica , a James Hastings ' Encyklopedii Religii i Etyki .

 

Za życia Jacobs był uważany za „jednego z wiodących autorytetów angielskich” w zakresie folkloru [19] i „wiodącego autorytetu w zakresie bajek i migracji bajek”. [9] O. Somech Philips, pisząc w 1954 r., Zauważył, że chociaż Jacobs dokonał wielu rzeczy w swoim życiu, to właśnie jako folklorysta „ludzie pamiętają go najlepiej”. [20]

Pisząc nekrolog Jacobsa do The American Jewish Year Book , Mayer Sulzberger scharakteryzował go jako „jedną z ważnych postaci w żydowskiej epoce naszych czasów”, dodając, że „sam w sobie był rodzajem ludzkości i uniwersalności narodu żydowskiego”. [5] Sulzberger chwalił styl literacki Jacobsa, komentując, że „pisał z łatwością i wdziękiem” i „mógłby osiągnąć wysokie miejsce w znakomitej godności brytyjskich literackich zasług”, gdyby kontynuował karierę literacką. [21] Sulzberger opisał go jako „szlachetną naturę, niezdolną do zazdrości”, a także „nienasycone pragnienie wiedzy”; był „zawsze gotowy na przyjęcie innego badacza”.



tagi: jacobs  angielskie bajki 

atelin
17 lutego 2020 08:52
3     1247    1 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @atelin
17 lutego 2020 18:18

Robi Pan jak boson. Niech Pan tak nie robi, bo nikt nie będzie tego Panu komentował

zaloguj się by móc komentować

atelin @gabriel-maciejewski 17 lutego 2020 18:18
18 lutego 2020 08:39

Racja, jak boson. Zainteresowałem się autorem i wyszły fajne kwiatki. Chciałem to dzisiaj przybliżyć, ale nie będę się wygłupiał.

zaloguj się by móc komentować

atelin @ikony58 18 lutego 2020 09:17
18 lutego 2020 12:26

Nie o to mi chodziło.

Skupiłem się na towarzystwie folklorystycznym, jego istnieniu od 1849 roku, o tym, że w tym towarzystwie był bankier i działalności charytatywnej. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować